lördag 13 februari 2010

Köpa billigt köpa dyrt

Försvarsmakten har nu börjat att frysa om fötterna och har inlett en form av återtagning av tidigare förmågor. Plötsligt inser man inom FM att förråd på Gotland håller på att säljas ut, bränsledepåer på samma ö inte är tillräckliga och att samband och kommunikation är undermåliga. Mobiltelefoner duger inte. Endast kryfax finns idag vilket inte på långa vägar räcker.

Det som diskuterats tidigare, av bland annat Wiseman, är bristen på flygbaser. Nu pågår förhandlingar av FM med civila flygplatser. Många av dessa ägs av kommuner då Luftfartsverket sålt iväg ett antal. Det kan bli en dyr peng då det är många olika att förhandla med.
Flottiljflygplatser som FM i princip gav bort gratis kommer att kosta rejält att hyra in sig på. Dessutom, om jag vore flygplatschef för en flygplats med linjefart, skulle jag nog tänka mig för att låta militärt flyg vara baserat där. Hotbilden ökar markant mot en sådan flyglats vilket kan innebära att flygbolag väljer andra lösningar. Tillkommer också att det finns inga fortifikatoriska skydd. Dessa måste byggas.

Alltihop kokar ner i en soppa som kommer att bli mycket dyr. Förmodligen hade det varit billigare att inte osthyvla iväg det ena efter det andra.

Alltså köpa billigt innbär köpa dyrt, vilket ska tolkas ungefär som att " Det jag inte har i huvudet måste jag ha i plånboken".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar